به گفته مسئولان، یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های بهاره عرضه کالای ایرانی است، اما در این نمایشگاه عمدتا عرضه پوشاک چینی و وارداتی به عنوان کالای ایرانی به مشتریان عرضه می‌شود.

 

 

چهل سرا

 

 

عرض و اندام پوشاک چینی در نمایشگاه بهاره و قیمت آجیل و خشکبار با افزایش ۲۰ درصدی

مسئولان می گویند، یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های بهاره عرضه کالای ایرانی است،

اما در این نمایشگاه عمدتا عرضه پوشاک چینی و وارداتی به عنوان کالای ایرانی به مشتریان عرضه می‌شود.

سایت خبری نمایشگاهی ۳راه به نقل از خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس گزارش می دهد :

مردم هر ساله در روزهای پایانی سال برای خرید اجناس و اقلام مورد نیاز شب عید خود به

تکاپو می‌‌افتند و اصناف از قبیل پوشاک، کیف، کفش، مواد غذایی،‌ آجیل و

خشکبار ایام پرکاری را طی می‌کنند.

برگزاری فروشگاه‌های بهاره برای عرضه کالاهای مورد نیاز مردم یکی از مکان‌هایی

است که در ایام پایان سال به دلیل عرضه کالا با قیمت‌ مناسب‌تر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

در تهران نمایشگاه بهاره در چهل‌سرای مصلی امام خمینی هم یکی از این نمایشگاه‌های

بهاره است و به همین دلیل با مراجعه به این مکان با تولیدکنندگان، عرضه‌ کنندگان و

خریداران کالاهای مورد نیاز شب عید گفت‌وگویی انجام شد که در ادامه می‌خوانید.

تولید و تقاضای پوشاک طی ۱۰ سال گذشته کم شده است

سرکار خانم شقایق اسدی تولیدکننده پوشاک بچه‌گانه که غرفه‌ای ۱۲ متری را به مدت ۱۰ روز

با قیمت ۴٫۵ میلیون تومان کرایه کرده است، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در رابطه با وضعیت

بازار گفت: بازار پوشاک تقریباً راکد است و طی ۱۰ سالی که در این زمینه فعالیت دارد، مشاهده می‌کند

که هر سال تولید و تقاضا در این بخش کمتر می‌شود.

اسدی افزود: هر سال نسبت به سال قبل مشتری‌های عمده خود را بیشتر از دست می‌دهیم، به طوری

که به عنوان یک تولیدکننده مجبور به عرضه مستقیم کالا شده است. در حالی که اگر خریدار

داشته باشم، خودم وارد بخش فروش نمی‌شوم.

ایشان اظهار داشت: حضورم در این مکان برای عرضه تولیدات به دلیل رکود در بازار پوشاک است.

خانم اسدی که در زمینه تولیدکننده پوشاک ایرانی فعالیت دارد در پاسخ به این سوال

که استقبال مردم از پوشاک ایرانی چگونه است،‌گفت: مردم خرید پوشاک خارجی را به ایرانی

ترجیح می‌دهند، حتی اگر قیمت بیشتری بپردازند!

اسدی بیان داشت: البته پوشاک وارداتی معمولا از پوشاک ایرانی با قیمت پایین‌تری در

بازار عرضه می‌شود و به همین دلیل مردم از خرید پوشاک چینی که قیمت مناسب‌تری

نسبت به تولید داخلی دارد، بیشتر استقبال می‌کنند.

وی بیان داشت: مواد اولیه تولید پوشاک ایرانی از قبیل پارچه وارداتی است و بخش

عمده‌ای از پارچه مورد نیاز از چین به اسم پارچه ترکیه وارد می‌شود.

این تولید کننده افزود: وقتی به مشتری می‌گوییم این البسه تولید داخل است، انگار

توی سر مال خودمان زده‌ایم و مشتری از خرید آن کالا منصرف می‌شود.

ایشان در پاسخ به این سوال که پوشاک وارداتی چه حجمی از بازار را اشغال کرده است،

گفت:‌ ۷۰ الی ۸۰ درصد بازار را البسه وارداتی اشغال کرده است و از آنجا که قیمت پایین‌تری

نسبت به پوشاک ایرانی دارند مردم هم ترجیح می‌دهند که پوشاک وارداتی که اغلب چینی و

ترک است، خریداری کنند.

سرکار خانم اسدی تولید کننده پوشاک بچه گانه در مورد تأثیر افزایش قیمت دلار بر تولید گفت:‌

مسلماً هزینه تولید داخل به دلیل وارداتی بودن بخشی از مواد اولیه از قبیل پارچه افزایش می‌یابد

و با افزایش قیمت تمام‌شده روز به روز مشتریان بیشتری را از دست می‌دهیم.

اسدی افزود: قیمت تمام‌شده بالا یکی از معضلات تولید است که با افزایش قیمت دلار این مشکل

برای تولیدکنندگان بیشتر می‌شود.

عدم وجود بازارهای صادراتی از معضلات تولید کفش و محدودیت بازار

جناب آقای علی منافی تولیدکننده کفش چرم دست‌دوز تبریز که در نمایشگاه بهاره غرفه‌ای

را برای عرضه تولیدات خود کرایه کرده است، در مورد وضعیت تولید گفت: پیشینه تولید

کفش دست‌دوز تبریز به چند صد سال قبل باز می‌‌گردد.

ایشان که تولید کفش شغل آبا و اجدادی‌اش است،‌ افزود: پیشینه تولید کفش در خانواده‌اش

قدمتی بیش از ۷۰ سال دارد و خودش نسل چهارم از خانواده‌اش است که در این شغل مشغول به فعالیت است.

آقای علی منافی که تولیدکننده کفش چرم دست‌دوز با بیان اینکه تولید در کارگاهش روز به روز کاهش

می‌یابد، گفت: یکی از مشکلات تولید در این بخش محدودیت بازار فروش است.

منافی اظهار داشت: تولیدات کفش چرم دست‌دوز تبریز فقط در داخل کشور عرضه می‌شود و بازار

صادراتی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ این در حالی است که کشور ترکیه در این زمینه صادرکننده است و محصولات خود

را به کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا صادر می‌کند.

آقای علی منافی که تولیدکننده کفش چرم دست‌دوز از شهرتبریز اظهار داشت:‌ امروز تمام درهای

صادراتی ما در این بخش بسته است و برای این منظور واقعاً نیازمند حمایت دولت هستیم.

ایشان گفت: با عرضه داخلی نمی‌توان بازار رقابتی به وجود آورد و به همین دلیل کیفیت تولید

روز به روز کاهش می‌یابد.

علی منافی بیان داشت: حضورم در این نمایشگاه به دلیل انباشته شدن تولیداتم در

کارگاهم بوده است و اگر می‌توانستم کالاهای خود را به خوبی عرضه کنم، قطعاً به این نمایشگاه نمی‌آمدم.

منافی از معضلات و مشکلات بخش عرضه و عدم استقبال مردم را واردات کفش

به خصوص کفش چینی عنوان کرد و بیان داشت: قدرت خرید مردم پایین آمده و

به همین دلیل ترجیح می‌دهند، کالاهای وارداتی که قیمت پایین‌تری نسبت به تولید داخلی دارند خریداری کنند.

آقای منافی با اشاره به اینکه کارگاه کوچکی در تبریز با ۱۰ کارگر دارد،‌ گفت: در حال

حاضر که بخشی از تولید کفش توسط دستگاه انجام می‌شود، قادر به تولید روزانه ۶۰ جفت

کفش نیست، زیرا خریدار ندارد، اما در ۵۵ سال پیش به گفته پدرش، پدربزرگش کارگاه بزرگی

با حدود ۷۰ کارگر داشته و روزانه بیش از ۶۰ جفت کفش در آن کارگاه تولید می‌شده است.

وی اظهار داشت افزایش قیمت دلار را یکی از مشکلات اساسی تولید عنوان می‌کند و اظهار داشت:

در چند ماه گذشته که نرخ دلار افزایش یافت، به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه تولید کفش

از جمله کفش، وارداتی است، قیمت تمام‌شده هر جفت کفش ۷ هزار تومان افزایش یافته است.

آقای علی منافی گفت: البته این افزایش قیمت را در قیمت عرضه به مشتری لحاظ نکرده است،

زیرا ممکن است مشتریان خود را از دست بدهد.

وی گفت: در این نمایشگاه اجناس خود را به قیمت عمده عرضه می‌کند، اما باز هم وضعیت بازار چندان مناسب نیست.

بدون حمایت حفاظت از تولید ملی سخت است

خانم مریم امیدی دیگر تولید کننده داخلی جوراب و محصولات کشباف در مورد وضعیت

تولید و بازار در این بخش گفت: به سختی می‌توان تولید ایرانی را حفظ کرد. بیشتر خریداران

جنس را به صورت مدت‌دار و با چک مطالبه می‌کنند که تعداد زیادی از این خریداران چک‌های

خود را پاس نمی‌کنند و یا به دلیل نبود مشتری در بازار اجناس را مرجوع می‌کنند.

امیدی بیان داشت: با توجه به علاقه به امر تولید ایرانی مدتی مواد اولیه مورد نیاز را از مواد اولیه داخلی تهیه می‌کرده که با توجه به نامرغوب بودن نخ در مقابل نخ‌های وارداتی حتی چینی آن تولیدات با عدم استقبال مشتریان‌اش مواجه شده است و مجبور شده دوباره از نخ چینی و وارداتی برای تولید استفاده کند.

وی با بیان اینکه قیمت تمام‌شده کالای ایرانی بالاست، گفت:‌ این در حالی است که افزایش قیمت دلار هم بر این مشکل می‌افزاید.

ایشان اظهار داشت: در همین نمایشگاه برخی کالاهای وارداتی به اسم ایرانی عرضه می‌شود، در حالی که فقط بسته‌بندی آن داخلی است.

خانم امیدی تولیدکننده جوراب و کشباف که برای عرضه کالاهای خود در نمایشگاه مصلی حضور یافته، غرفه ۲۴ متری را برای مدت ۱۰ روز به قیمت ۹ میلیون تومان اجاره کرده است.

قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی

امیر حسین‌زاده که در بخش عرضه آجیل و خشکبار فعالیت دارد گفت: قیمت آجیل و خشکبار معمولاً گران است و به همین دلیل مردم در طول سال استقبال خوبی ندارند. اما در برخی ایام از قبیل نزدیک شدن به سال نو خرید در این بخش بیشتر می‌شود.

حسین زاده افزود: استقبال مردم در این نمایشگاه در چند روز گذشته برای خرید آجیل و خشکبار خوب بوده، البته ما سعی کرده‌ایم، اجناس را با تخفیف ۲۰ درصدی عرضه کنیم، تا فروش بیشتری داشته باشیم.

ایشان که حدود ۸ سال است در این صنف مشغول به فعالیت است، بیان داشت: در بخش آجیل و خشکبار قیمت خرید نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

این بخش کننده عرضه آجیل و خشکبار اظهار داشت:‌ در این مکان غرفه ۲۴ متری را با قیمت ۱۳ میلیون تومان اجاره کرده است.

خریداری کالاهای اساسی برای مردم مهم تر است

سرکار خانم مریم محمدی زنبوردار نمونه اردبیل که برای عرضه تولیدات خود در این نمایشگاه حضور یافته است، اظهار داشت: از استقبال مردم راضی نیست و طی چند روز حضورش در این نمایشگاه فروش خوبی نداشته است.

محمدی گفت: به نظر می‌رسد مردم از نظر مالی ضعیف هستند و کمتر تمایل به خرید عسل را دارند و ترجیح می‌دهند که کالاهای اساسی را خریداری کنند.

این تولید کننده زنبور عسل بیان داشت: عسل گون کوهی را با قیمت هر کیلو ۳۵ هزار تومان و عسل چهل گیاه کوهی را با قیمت ۴۵ هزار تومان و همچنین عسل کوهستان را با قیمت هر کیلو ۹۰ هزار تومان عرضه می‌کند که این قیمت‌ها، قیمت‌های کارشناسی است و نسبت به سال گذشته هم افزایش نیافته است.

تولید در کشور اصلا رضایت بخش نیست

سرکار خانم هاشمی به عنوان تولیدکننده و عرضه‌کننده خُردکن ایرانی گفت: در این نمایشگاه به عرضه کالای برقی تولید داخل اقدام کرده است و استقبال مردم را هم از خرید آن خوب ارزیابی می‌کند.

ایشان ادامه داد: اصلاً در کشور شرایط تولید خوب نیست و از تولیدکننده حمایت نمی‌شود، زیرا با واردات به تولید داخل به شدت لطمه وارد می‌شود، در حالی که دولت باید واقعاً مانع واردات جنس‌های بی‌کیفیت شود.

وی هم از افزایش قیمت دلار بر روی قیمت تمام‌شده کالا گلایه‌مند بود و اظهار داشت: به هر حال بخشی از مواد اولیه تولید وارداتی است و وقتی افزایش قیمت دلار اتفاق می‌افتد، قیمت تمام‌شده کالای تولید داخل هم افزایش می‌یابد و همین می‌تواند مورد انتقاد مشتریان قرار بگیرد.

هاشمی با بیان اینکه کالای تولیدی‌اش در داخل بازار نسبتاً خوبی دارد، بیان داشت: متأسفانه به دلیل عدم حمایت دولت و هزینه بالای صادرات اگر چه در برخی از کشورهای همسایه مشتری داشته است، اما تا کنون نتوانسته است تولیدش را به خارج صادر کند. باید گفت در بخش لوازم خانگی که نسبت به سایر بخش‌ها خلوت‌تر بود و مشتریان کمتری در آن حضور داشتند.

فعالیت پررنگ بانوان در عرضه کالا و اقتصاد ایران

به گزارش سایت خبری نمایشگاهی ۳ راه به نقل از فارس، از نکات قابل توجه در نمایشگاه حضور پررنگ بانوان برای عرضه کالا بود که برخی از آنها در بخش‌های مختلف از جمله پوشاک تولیدکننده بودند.

اسم تولید ایرانی بر روی پوشاک چینی در نمایشگاه بهاره

نکات قابل توجه دیگر در نمایشگاه بهاره مصلی عرضه پوشاک چینی است که بخشی از آن با عنوان کالای ایرانی عرضه می‌شود.

عرضه پوشاک ایرانی در این نمایشگاه در حالی است که این نمایشگاه به گفته مسئولان برای عرضه کالاهای ایرانی برپا شده، مگر اینکه در آن بخش، تولیدات ایرانی وجود نداشته باشد.

در حالی در این نمایشگاه پوشاک چینی عرضه می‌شود که در بخش تولید پوشاک ایرانی هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی تولیدکنندگان پوشاک ایرانی از دپوی کالاهای خود به دلیل نبودن بازار گلایه‌مند هستند.

و در آخر : اغلب خریداران از قیمت‌های کالاهای عرضه‌شده در این نمایشگاه رضایت نسبی داشتند و در ارزیابی‌های خود، قیمت عرضه کالا را زیر قیمت بازار عنوان می‌کردند، اما نسبت به کیفیت برخی اقلام گلایه‌مند بودند.

#

اشتراک این خبر در :