عوارض اتوبان های مشارکتی در سال ۹۷ اعلام شد که متوسط درآمد های آزادراه ها در سال ۹۷ با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته پیش بینی شده است

اختلاف آماری ؟ افزایش ۲۰ درصدی نرخ عوارض اتوبان های کشور نسبت به سال گذشته!

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهدی حیدری با اشاره به ابلاغیه نرخ جدیدعوارض آزادراهی ۹۷ اظهار داشت:برای هماهنگی و پاسخگویی برابر به مراجع ذیصلاح، روش محاسبه نرخ عوارض که بر اساس پارامترهای حقوقی و اقتصادی شامل مانده سرمایه­ گذاری صورت گرفت، آمار تردد به تفکیک خودروها، طول دوره بهره­ برداری باقیمانده، اندازه کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر خدمت گیرنده از شبکه آزادراهی، صورت پذبرفته است.

به گفته مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی :در راستای استهلاک کامل و سود سرمایه ساخت آزاد راه ها باید در چارچوب زمان بندی ،سالانه نرخ عوارض باید بطور متوسط ۴۰ درصد افزایش یابد.

حیدری نیز همچنین گفت  :در راستای تحقق شاخص های مرتبط با رفاه اجتماعی و کاهش فشار بر روی کابران جاده ای نرخ مصوب قابل دفاع است.زیرا براساس آن درصد رشد درآمد ۹۷ نسب به رشد قابل انتظار طراح های تجاری بسیار پایین تر می باشد.

وی ادامه داد :بنابراین با هدف حمایت از اندیشه و تفکر سرمایه ­گذاری و لزوم استهلاک سرمایه گذاری انجام گرفته در آزادراه مطابق قراردادهای سرمایه­ گذاری،باید با پذیرش بخشی از پیامدهای احتمالی اجتماعی در سنوات آتی میزان رشد افزایش درآمد سالانه متناسب تر در نظر گرفته شود تا دولت بر اساس مانده مطالبات سرمایه­ گذاری، هزینه ­های تأمین مالی مضاعفی را متحمل نشود و فضای امن سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران ایجاد نماید.  متوسط رشد درآمدهای آزادراه ها در سال ۱۳۹۷ با نرخ های مصوب جدید نسبت به سال ۱۳۹۶، حدود ۲۰ درصد پیش بینی شده است.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی در  پایان با اشاره به این‌که با نرخ‌های جدید عوارض، درآمد آزادراه‌ها امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، اظهار کرد: امسال نرخ عوارض آزادراه کنارگذر غربی اصفهان با ۳۳ درصد افزایش بیشترین و آزادراه اهواز- بندر امام با ۵ درصد افزایش کمترین رشد را در تغییرات نرخ عوارض در آزادراه‌ها نسبت به آخرین ابلاغ داشته است.

کارشناسان صنعت نمایشگاهی براین اصل هم عقیده هستند که با افزایش نرخ عوارض بزرگراه ها در سراسر کشور بر هزینه مشارکت کننده در نمایشگاه ها و افزایش هزینه مشارکت اثر مستفیم دارد بطوریکه اکثر استان های محروم جنوب و غرب و شرق کشور که نمایشگاه در آن برگزار می شود در حال حاضر مشکل عدم حضور برندها و شرکت ها در نمایشگاه ها هزینه های ایاب و ذهاب و حمل ونقل و جاده های فرسوده می باشد افزایش نرخ آزاد راه ها در بعضی از گذرگاه ها مثل اتوبان ترانزیتی خرم آباد – زال حتی تا ۶۰ هزار تومان برای خودروهای عبوری در نظر گرفته شده است و این افزایش امکان استفاده خودروهای عبوری مشارکت کنندگان نمایشگاهی از جاده های پرخطر قبلی به عنوان جایگزین می تواند خسارات احتمالی مالی وجانی را برای مردم داشته باشد پیشنهاد می گردد مسئولین حساب خودروهای ترانزیتی حمل کالا مثل کانتینر های ترکی که به مقصد قطر روزانه جاده را در قرق خود دارند  را با مردم عادی تفاوت قائل شوند.

جهت رویت نرخ های جدید لطفا اینجا کلیک نمایید

#

اشتراک این خبر در :